La veritat de la Viquipèdia

La veritat de la Viquipèdia
Código QR

La veritat de la Viquipèdia

Què significa l'afirmació que la Viquipèdia té una relació amb la veritat? Que la Viquipèdia conté, malgrat que sovint es digui el contrari, tot un dispositiu de la veritat? En aquest article vull mostrar que, en realitat, la Viquipèdia t&eacut...

Resumen completo

Guardado en:
Título traducido: The Truth of Wikipedia
La verdad de la Wikipedia
Título de la revista: Digithum. Las humanidades en la era digital
Autor principal: Nathaniel Tkacz
Palabras clave:
Palabras clave traducidas:
Idioma: Catalán
Inglés
Enlace del documento: http://journals.uoc.edu/index.php/digithum/article/view/n14-tkacz
Tipo de recurso: Documento de revista
Fuente: Digithum. Las humanidades en la era digital; No 14 (Año 2012).
DOI: http://dx.doi.org/10.7238/d.v0i14.1514
Entidad editora: Universitat Oberta de Catalunya
Derechos de uso: Reconocimiento (by)
Materias: Arte y Humanidades --> Humanidades
Resumen: Què significa l'afirmació que la Viquipèdia té una relació amb la veritat? Que la Viquipèdia conté, malgrat que sovint es digui el contrari, tot un dispositiu de la veritat? En aquest article vull mostrar que, en realitat, la Viquipèdia té dues relacions diferents amb la veritat: una de ben coneguda i que constitueix la base dels comentaris populars i acadèmics, i una altra que es refereix a aspectes també ben coneguts de la Viquipèdia, però que no s'ha entès en termes de la veritat. Demostro aquí la doble relació de la Viquipèdia amb la veritat a través d'una detallada anàlisi d'una de les principals normes que regeixen a la Viquipèdia, el 'punt de vista neutral' (que alhora és un dels 'cinc pilars' del projecte). Finalitzo l'article demostrant el que es posa en qüestió quan diem que la Viquipèdia té un 'règim de la veritat' i com això repercuteix en els comentaris existents.
Resumen traducido: What does it mean to assert that Wikipedia has a relation to truth? That there is, despite regular claims to the contrary, an entire apparatus of truth in Wikipedia? In this article, I show that Wikipedia has in fact two distinct relations to truth: one which is well known and forms the basis of existing popular and scholarly commentaries, and another which refers to equally well-known aspects of Wikipedia, but has not been understood in terms of truth. I demonstrate Wikipedia's dual relation to truth through a close analysis of the Neutral Point of View core content policy (and one of the project's 'Five Pillars'). I conclude by indicating what is at stake in the assertion that Wikipedia has a regime of truth and what bearing this has on existing commentaries.
¿Qué significa la afirmación de que la Wikipedia tiene una relación con la verdad? ¿Que la Wikipedia contiene, a pesar de que a menudo se diga el contrario, todo un dispositivo de la verdad? En este artículo quiero mostrar que, en realidad, la Wikipedia tiene dos relaciones diferentes con la verdad: una muy conocida y que constituye la base de los comentarios populares y académicos, y otra que se refiere a aspectos también muy conocidos de la Wikipedia, pero que no se ha entendido en términos de la verdad. Demuestro aquí la doble relación de la Wikipedia con la verdad a través de un detallado análisis de una de las principales normas que rigen en la Wikipedia, el 'punto de vista neutral' (que a la vez es uno de los 'cinco pilares' del proyecto). Finalizo el artículo demostrando lo que se pone en cuestión cuando decimos que la Wikipedia tiene un 'régimen de la verdad' y cómo esto repercute en los comentarios existentes.