Homo Sociologicus: Neither a Rational nor an Irrational Idiot

Homo Sociologicus: Neither a Rational nor an Irrational Idiot
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Homo Sociologicus: Neither a Rational nor an Irrational Idiot

As the social sciences deal with macrophenomena which are caused by individual human actions, they have to use a theory of human behaviour. They use basically three types of theory: the rational-utilitarian theory, the causalist theory which sees behaviour as caused by social, cultural or biological...

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Translated title: L’Homo sociologicus: ni idiota racional ni irracional
El homo sociologicus: ni idiota racional ni irracional
Journal Title: Papers: Revista de Sociologia
Main Author: Raymond Boudon
Palabras clave:
Traslated keyword:
Language: English
Get full text: http://papers.uab.cat/article/view/v80-boudon
Resource type: Journal article
Source: Papers: Revista de Sociologia; Vol 80, (Year 2006).
DOI: http://dx.doi.org/10.5565/rev/papers/v80n0.1773
Publisher: Universitat Autònoma de Barcelona
Usage rights: Reconocimiento - NoComercial (by-nc)
Subjects: Social Sciences --> Social Sciences, Interdisciplinary
Social Sciences --> Sociology
Abstract: As the social sciences deal with macrophenomena which are caused by individual human actions, they have to use a theory of human behaviour. They use basically three types of theory: the rational-utilitarian theory, the causalist theory which sees behaviour as caused by social, cultural or biological forces, and the «rational psychology» in Nisbet’s sense. The three theories are important in the sense that they have shown their capacity to explain convincingly puzzling phenomena. Type I and II theories have been claimed to be potentially general. They are not since there are familiar phenomena they are unable to explain. Type III can by contrast be claimed to be general. Amartya Sen has made the point that the rational-utilitarian theory treats human beings as rational idiots. Type II treats them as irrational idiots. These aggressive metaphors draw the attention on the fact that human beings answer the situations they are confronted to by devising systems of arguments which they perceive as strong: by being cognitively rational.
Translated abstract: Atès que les ciències socials estudien macrofenòmens causats per accions humanes individuals, han d’utilitzar una teoria del comportament humà. Utilitzen bàsicament tres tipus de teories. La teoria racional utilitària, la teoria causal que veu el comportament com quelcom causat per forces socials, culturals o biològiques, i la «psicologia racional» en el sentit de Nisbet. Les tres teories són importants en el sentit que han demostrat la seva capacitat per explicar d’una manera convincent fenòmens enigmàtics. S’ha pretès que les teories del tipus I i II eren potencialment d’aplicació general. No ho són, ja que hi ha fenòmens familiars que són incapaços d’explicar. Les del tipus III, per contra, poden pretendre generalitat. Amartya Sen ha argumentat que la teoria racional utilitària tracta els éssers humans com a idiotes racionals. Les teories del tipus II els tracten com a idiotes irracionals. Aquestes agressives metàfores criden l’atenció sobre el fet que els éssers humans responen a les situacions amb què s’enfronten ideant sistemes d’arguments que perceben com a poderosos; això és, sent cognitivament racionals.
Puesto que las ciencias sociales estudian macrofenómenos causados por acciones humanas individuales, tienen que utilizar una teoría del comportamiento humano. Utilizan básicamente tres tipos de teorías: la teoría racional-utilitaria, la teoría causal que ve el comportamiento como causado por fuerzas sociales, culturales o biológicas, y la «psicología racional» en el sentido de Nisbet. Las tres teorías son importantes en el sentido de que han demostrado su capacidad para explicar convincentemente fenómenos enigmáticos. Se ha pretendido que las teorías del tipo I y II eran potencialmente de aplicación general. No lo son, dado que hay fenómenos familiares que son incapaces de explicar. Las del tipo III, por el contrario, pueden pretender generalidad. Amartya Sen ha argumentado que la teoría racional-utilitaria trata a los seres humanos como idiotas racionales. Las teorías del tipo II los tratan como idiotas irracionales. Estas agresivas metáforas llaman la atención sobre el hecho de que los seres humanos responden a las situaciones con las que se enfrentan ideando sistemas de argumentos que perciben como poderosos: esto es, siendo cognitivamente racionales.