Micro Photo-Fictions contemporaines: Minifictions et Photoromans /Micro and Photo Contemporary Fictions: Minifictions et Photoromans

Micro Photo-Fictions contemporaines: Minifictions et Photoromans /Micro and Photo Contemporary Fictions: Minifictions et Photoromans

Le micro phototexte est le sujet de cet article. Après une mise au point théorique sur les spécificités de la micro narration, on propose l'analyse de deux recueils de cette forme narrative, Photoromans de Patrick Devresse et Lucien Suel (2008), et Mini-fictions de Patrick Devresse et Christian Garc...

Saved in:
Journal Title: Microtextualidades. Revista Internacional de microrrelato y minificción
Author: Elisa Bricco
Palabras clave:
Language: Spanish
Get full text: http://revistas.uspceu.com/index.php/microtextualidades/article/view/31
Resource type: Journal Article
Source: Microtextualidades. Revista Internacional de microrrelato y minificción; No 2 (Year 2017).
DOI:
Publisher: Universidad CEU San Pablo
Usage rights: Reconocimiento - NoComercial - SinObraDerivada (by-nc-nd)
Subjects: Social Sciences/Humanities --> Art
Social Sciences/Humanities --> Humanities, Multidisciplinary
Social Sciences/Humanities --> Literature
Abstract: Le micro phototexte est le sujet de cet article. Après une mise au point théorique sur les spécificités de la micro narration, on propose l'analyse de deux recueils de cette forme narrative, Photoromans de Patrick Devresse et Lucien Suel (2008), et Mini-fictions de Patrick Devresse et Christian Garcin (2015). On pose l'attention sur les stratégies narratives et les enjeux des dispositifs et sur les relations diverses qui se mettent en place entre les textes et les images. Ces interconnections démontrent les potentialités des phototextes minimals où les images concourent à construire la signification avec le texte bref qui n'arriverait pas à la former complètement. Cette forme de création intermédiale est redevable de la publication en ligne sur Internet et s'adapte parfaitement aux lois de la lecture sur l'écran.The micro phototext is the subject of this article. After a theoretical reflection on the specificities of the micro narration, we propose the analysis of two collections of this narrative form, Patrick Devresse and Lucien Suel's Photoromans (2008), and Mini-fictions by Patrick Devresse and Christian Garcin (2015). Attention is drawn to the narrative strategies and the caracteristics of the devices and to the various relationships that are established between the texts and the images. These interconnections demonstrate the potentialities of the minimal phototexts where images concur to construct meaning with the brief text that would not completely form it. This kind of intermediate creation is due also to online publication on the Internet and fits perfectly to the laws of reading on the screen.